Αμβρακία Οδός: Εγκαινιάστηκε ο νέος αυτοκινητόδρομος

Χρειάστηκαν σχεδόν 14 χρόνια έργων για να έρθει η ημέρα να κοπούν οι κορδέλες καθώς εγκαινιάστηκε στο σύνολό της η Αμβρακία Οδός, από το Άκτιο μέχρι την Αμβρακία, και παραδίδεται στην κυκλοφορία την Παρασκευή 2/2/2024.

Ήταν στις 16 Μαρτίου του 2010 όταν ξεκίνησαν 4 εργολαβίες για τον άξονα “Άκτιο-Αμβρακία” με χρόνο παράδοσης τους 36 μήνες. Το έργο χρειάστηκε να περάσει από πολλές συμπληγάδες, να κολλήσει, να κινδυνεύσει να μείνει ημιτελές και τελικά με μεγάλες προσπάθειες να φτάσουμε στην σημερινή ημέρα όπου ο κόσμος της Αιτωλοακαρνανίας, της Πρέβεζας, της Ηγουμενίτσας και των Ιονίων Νήσων να μπορούν να χαρούν τον δικό τους αυτοκινητόδρομο, ένα δρόμο που ενώνει την Αθήνα με το Άκτιο σε 3 ώρες και 20 λεπτά, δηλαδή σε 200 λεπτά. Υπολογίζεται πως η μείωση του χρόνου σε σχέση με την εθνική οδό είναι 45-60 λεπτά.

Εγκαίνια της Αμβρακίας Οδού (Ιανουάριος 2024) - Φωτό: Ypodomes.com
ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΑΜΒΡΑΚΙΑΣ ΟΔΟΥ (ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024) – ΦΩΤΟ: YPODOMES.COM

Στα σημερινά εγκαίνια παραβρέθηκε η πολιτική ηγεσία της χώρας, ο Πρωθυπουργός της χώρας, Κυριάκος Μητσοτάκης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, οι Περιφερειάρχες Ηπείρου και Δυτικής Ελλάδας Αλέξανδρος Καχριμάνης και Νεκτάριος Φαρμάκης, ο επικεφαλής του Ομίλου Μυτιληναίος Βαγγέλης Μυτιληναίος, βουλευτές και πολύς κόσμος.

Εγκαίνια της Αμβρακίας Οδού (Ιανουάριος 2024) - Φωτό: Ypodomes.com
ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΑΜΒΡΑΚΙΑΣ ΟΔΟΥ (ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024) – ΦΩΤΟ: YPODOMES.COM

Πρόκειται για μια σπουδαία ημέρα για την Δυτική Ελλάδα, τα Ιόνια Νησιά και την Ήπειρο καθώς επτά σχεδόν χρόνια μετά την Ιόνια Οδό, αποκτά ακόμα έναν αυτοκινητόδρομο σε μια περιοχή όπου οι οδικές υποδομές υπολείπονται σημαντικά άλλων περιοχών της χώρας. Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα δώσει περαιτέρω ώθηση στον οδικό τουρισμό, την αγροτική ανάπτυξη, τον πολιτισμό και φυσικά τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές.

Τι είναι όμως η Αμβρακία Οδός; Γιατί είναι ένας χρήσιμος και σπουδαίος αυτοκινητόδρομος για την χώρα; Φανταστείτε το εξής: Μέχρι το 2017 κάποιος που ήθελε για παράδειγμα να πάει στη Βόνιτσα, την Πρέβεζα ή τη Λευκάδα έπρεπε να κάνει ένα οδικό ταξίδι σχεδόν επτά ωρών για να φτάσει στον προορισμό του. Μέχρι τότε ήταν εργοτάξιο η Ολυμπία Οδός, εργοτάξιο και η Ιόνια Οδός, ημιτελής η Αμβρακία Οδός.

Εγκαίνια της Αμβρακίας Οδού (Ιανουάριος 2024) - Φωτό: Ypodomes.com
ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΑΜΒΡΑΚΙΑΣ ΟΔΟΥ (ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024) – ΦΩΤΟ: YPODOMES.COM

Το ταξίδι χωρίς κανένα στοιχείο υπερβολής ήταν μαρτυρικό καθώς οι οδηγοί έπρεπε να κινούνται μεταξύ εργοταξίων για σχεδόν 400 χιλιόμετρα. Με την ολοκλήρωση της Ολυμπίας και της Ιόνιας το μισό μαρτύριο τελείωσε και οι 7 ώρες έγιναν 5 αλλά όλες αυτές οι περιοχές έπρεπε να περιμένουν άλλα επτά χρόνια για να μπορούν επιτέλους, χωρίς καμιά διακοπή να ταξιδέψουν άνετα και με ασφάλεια με τη χρήση της ολοκληρωμένης πλέον Αμβρακίας Οδού.

Εγκαίνια της Αμβρακίας Οδού (Ιανουάριος 2024) - Φωτό: Ypodomes.com
ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΑΜΒΡΑΚΙΑΣ ΟΔΟΥ (ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024) – ΦΩΤΟ: YPODOMES.COM

Το ιστορικό της κατασκευής του δρόμου

Το 2009 το υπουργείο ΥΠΕΧΩΔΕ τότε προκηρύσσει διαγωνισμό για την κατασκευή της Αμβρακίας Οδού, σαλαμοποιώντας σε τέσσερα τμήματα τον άξονα. Στις 16 Μαρτίου του 2010 οι 4 συμβάσεις υπογράφονται με την ΑΕΓΕΚ ως ανάδοχο και χρόνο κατασκευής τους 36 μήνες. Τα προβλήματα στην κατασκευή ήταν εξαρχής εμφανή.

Ελλιπείς απαλλοτριώσεις, προβλήματα γεωμορφολογίας, προβλήματα στην κατασκευάστρια και βέβαια σε μια εποχή που η χώρα κατέρρεε οικονομικά. Μέχρι το 2016 το έργο συνέχισε μια πορεία αβεβαιότητας με το ποσοστό προόδου να παραμένει κολλημένο στο 50%.  Σε εκείνη τη χρονική στιγμή και με δεδομένη την αδυναμία της εταιρείας να ολοκληρώσει, σε 3 από τις 4 εργολαβίες προστέθηκε η ΑΚΤΩΡ ή η ΤΟΜΗ προκειμένου να διασωθεί το έργο και να μπορέσει να ολοκληρωθεί.  Αποτέλεσμα ήταν η απόδοση 17 χιλιομέτρων μεταξύ Ακτίου και Βόνιτσας την Άνοιξη του 2019. Ήταν το πρώτο μεγάλο τμήμα που παραδόθηκε στην κυκλοφορία, 9 χρόνια μετά την εκκίνηση των κατασκευών.

Στο μέτωπο των απαλλοτριώσεων το σκηνικό παρέμεινε το ίδιο, ειδικά στο δυτικό τμήμα του έργου και από το 2017 άρχισε να καλλιεργείται η ιδέα μίας εργολαβίας-σκούπας η οποία θα αναλάμβανε να ολοκληρώσει το έργο. Οι αντίμαχοι αυτής της ιδέας, κυρίως φορείς της περιοχής υποστήριζαν ότι θα έπρεπε τουλάχιστον να δοθεί το δυτικό άκρο προς Άκτιο και το ανατολικό προς την Αμβρακία (με σύνδεση με την Ιόνια) από τις υφιστάμενες εταιρείες.

Τελικά δημοπρατήθηκε το 2018 από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. η εργολαβία-σκούπα ύψους 150 εκατ. ευρώ την οποία ανέλαβε η ΜΕΤΚΑ μέλος της Μυτιληναίος στα τέλη του 2020. Τα έργα άρχισαν να τρέχουν με μεγάλη ταχύτητα και αποτέλεσμα αυτης της επιτάχυνσης ήταν το καλοκαίρι του 2022 να δοθεί στην κυκλοφορία ακόμα ένα τμήμα 17χλμ από τον Δρυμό μέχρι την Αμβρακία κάνοντας δυνατή την λεγόμενη “παράκαμψη Αμφιλοχίας”.  Αυτό που πλέον αναμένεται είναι η τρέχουσα εργολαβία να καταλήξει με την παράδοση και του τελευταίου τμήματος του αυτοκινητόδρομου. Η δεύτερη παράδοση γίνεται 12 χρόνια μετά την υπογραφή τως πρώτων συμβάσεων.

Από εκεί και έπειτα ξεκινά η αντίστροφη μέτρηση και η Μυτιληναίος στο πρώτο της πολύ μεγάλο οδικό έργο κατάφερε να τηρήσει τη δέσμευση της με αποτέλεσμα σήμερα, 31 Ιανουαρίου 2024 να παραδοθεί στην κυκλοφορία και το τελευταίο τμήμα του δρόμου από την Βόνιτσα μέχρι τον Δρυμό, μήκους 17 ακόμα χιλιομέτρων και να ολοκληρωθεί ο κύκλος των κατασκευών που κράτησε σχεδόν 14 χρόνια. Η Αμβρακία Οδός είναι μια πραγματικότητα για τη χώρα η οποία προσθέτει στο 48,5 χιλιόμετρα κλειστού αυτοκινητόδρομου στο δίκτυο της αυξάνοντας περαιτέρω την οδική ασφάλεια στις οδικές μετακινήσεις και τις οδικές μεταφορές. .

Το μεγάλο έργο της Αμβρακίας Οδού

Ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο-Αμβρακία, μήκους 48,5 χλμ έχει χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου με 2+2 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και ανισόπεδους κόμβους. Το έργο υλοποιείται με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ. Είναι έργο γέφυρα, καθώς ξεκίνησε με πόρους του ΕΣΠΑ 2007-2013.

Ο ολοκληρωμένος πλέον άξονας ξεκινά από το νότιο άκρο της Λίμνης Αμβρακίας και φτάνει μέσω Βόνιτσας στην περιοχή του Ακτίου όπου ενώνεται από την μια την υποθαλάσσια σήραγγα Ακτίου-Πρέβεζας και από την άλλη με τον οδικό άξονα Άκτιο-Λευκάδα. Ο νέος αυτοκινητόδρομος περιλαμβάνει επτά ανισόπεδους κόμβους, 26 κάτω διαβάσεις, 4 άνω διαβάσεις, 3 κοιλαδογέφυρες και 7 γέφυρες ρεμάτων.

Η εργολαβία της Μυτιληναίος αφορούσε την κατασκευή των υπολειπομένων εργασιών συνολικού μήκους περί τα 32,2 km,, που δεν ολοκληρώθηκαν, στο πλαίσιο των αρχικών συμβάσεων και συγκεκριμένα:

— τμήμα από Χ.Θ 0+000 έως Χ.Θ 1+300 το σύνολο των εργασιών,

— τμήμα από Χ.Θ 17+600 έως Χ.Θ 48+497 ολοκλήρωση υπολειπομένων εργασιών.

Ο νέος αυτοκινητόδρομος αντικαθιστά την υφιστάμενη εθνική οδό η οποία ήταν διαβόητη για τα συνεχή τροχαία που στοιχίζουν ανθρώπινες ζωές κάθε χρόνο.

Με την αποπεράτωση και λειτουργία του συνόλου του νέου αυτοκινητόδρομου η διαδρομή Λευκάδα-Αθήνα θα μειωθεί σε περίπου 3 ώρες και 20 λεπτά ενώ θα μειωθούν αντίστοιχα και οι αποστάσεις προς Άκτιο, Πρέβεζα, Ηγουμενίτσα.

Παράλληλα με την παράδοση των έργων για τη διπλή οδική σύνδεση Λευκάδας μέχρι τα τέλη του 2024, ολοκληρώνεται το πλέγμα των νέων οδικών αξόνων στην περιοχή της Δυτικής Αιτωλοακαρνανίας. Βέβαια από σήμερα θα πρέπει να γίνει και η αρχή και να διερευνηθεί με ποιον τρόπο αυτός ο νέος αυτοκινητόδρομος θα συντηρηθεί στο μέλλον για να διατηρήσει τα υψηλά standards με τα οποία έχει κατασκευαστεί.

Το έργο που πλέον μένει για να συμπληρώσει το παζλ είναι η υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας-Αιτωλοακαρνανίας καθώς η υφιστάμενη σύνδεση μέσω πλωτής γέφυρας είναι εδώ και χρόνια ανεπαρκής και κορεσμένη ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες. Οι μελέτες του έργου είναι σε εξέλιξη από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ και αποτελεί προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης,

ypodomes.com

Νίκος Καραγιάννης