Σύντομη Ιστορία των Γύφτων (ROMA) – Γράφει ο Δρ. Χαράλαμπος Γκούβας

Υπάρχουν στην Βιβλιογραφία πολλά βιβλία γιά τους  . Το ένα το έγραψε Ελληνίδα κοινωνιολόγος Αννα Λυδάκη[1] ως διατριβή η οποία έμεινε δύο χρόνια στο Ζεφύρι μαζί τους και κατέγραψε γλώσσα ήθη και έθιμα. Αφορά τους Ελληνες Ρομά του Ζεφυρίου. Το άλλο βιβλίο, πιό καλό, είναι ενός Γάλλου, μεταφρασμένο στα Ελληνικά[2], που έχει άφθονη βιβλιογραφία και πλήρη ιστορική αναδρομή.

 

Οι Αρχικοί ρομά ήταν νομάδες Ινδοί (σήμερα Πακιστάν + Ινδία + Μπαγκλαντές) οικονομικοί μετανάστες οι οποίοι μετακινήθηκαν δυτικά επί Βυζαντίου και επί Οθωμανικής αυτοκρατορίας.[3] Συνήθως ήταν νομάδες 50-100 ατόμων με άλογα, κάρα, γυναίκες και παιδιά. Μόλις έφτασαν στην Τουρκία, άλλοι μετακινήθηκαν κατ ευθείαν Δυτικά πρός Ελλάδα και άλλοι κινήθηκαν Βόρεια πρός Ρωσία και τις σχετικές δημοκρατίες των Σλαβοασιατικών χωρών (Αρμενία, Γεωργία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Γιουγκοσλαβία, κλπ). Στο πέρασμά τους εμπλουτίσθηκαν γενετικά από περιθωριακά άτομα, μάλιστα έγιναν και γάμοι, και σίγουρα έπεφτε και κανένα …”φυστίκωμα” σε καμμιά ωραία γυφτοπούλα, οπότε είχαμε σταδιακή ανάμιξη του DNA και γλωσσικό εμπλουτισμό. Ετσι εξηγούνται οι ανοικτόχρωμοι και γαλανομάτηδες γύφτοι (Σλαβικό DNA). [4].

Μάλιστα πρόσφατα είχε δημιουργηθεί πρόβλημα στα ΜΜΕ με ένα γαλανομάτικο κοριτσάκι που βρέθηκε στην Αθήνα και τελικά αποδείχθηκε με DNA ότι ήταν τσιγγανάκι από Βουλγαρία!!! Ζήσαμε πράγματι ένα ραδιοτηλεοπτικό ντράβαλο, πού έγινε με την ξανθιά και γαλανομάτα μικρή Μαρία, που κατά τα βιαστικά Media “την απήγαγαν οι Έλληνες κακοί τσιγγάνοι”, ενώ τελικά απεδείχθη ότι επρόκειτο για έκνομη υιοθεσία.

H οργιώδης φαντασία των αδαών Ελλήνων τηλεθεατών, παρέπεμπε τη μικρή Μαρία σε γονείς “ευγενούς” φυλής πχ Σουηδέζας, Δανής, Αγγλίδας. Όμως διαψεύσθηκαν. Ως εκ θαύματος η Interpol με τη σύγχρονη τεχνολογία απέδειξε με Τεστ DNA ότι φυσική μητέρα της μικρής είναι η Σλαβο-Ρομά Σάσκα Ρούσεβα, Βουλγαρικής ιθαγένειας Ρομά, η οποία τη γέννησε στην Πάτρα και την ξεφορτώθηκε στους Έλληνες Ρομά των Φαρσάλων (έχουν καταυλισμούς εκεί). Εκτιμώ ότι το ραδιοτηλεοπτικό αλαλούμ έγινε λόγω άγνοιας των όρων Φυλή, Ιθαγένεια και Εθνικότητα, και κυρίως λόγω της άγνοιας της φυλετικής προέλευσης των ΡΟΜΑ. [5]

 

Στις μεσαιωνικές πόλεις που έφταναν οι ρομά, έμεναν έξω από τα τείχη και έκαναν τα κλασσικά επαγγέλματα όπως καλαθοπλέκτης, πεταλωτής, χαρτομαντεία, χειρομαντεία, τρόχισμα μαχαιριών, καλάϊσμα χάλκινων σκευών, κλοπές, απάτες, πορνεία (βλέπε ταινία «ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΡΟΔΟΥ») αλλά και αρκουδιάρηδες, μουσικοί, κλαρίνο, βιολί, τύμπανα, κλπ. Γιά να γίνουν αποδεκτοί από τις εκάστοτε κοινωνίες που πέρναγαν στήν Ευρώπη και να τους λυπηθούν ΕΛΕΓΑΝ ΨΕΜΑΤΑ οτι είναι ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟ, ότι είναι δήθεν Χριστιανοί και δήθεν ότι τους κυνηγάνε να τους σφάξουν οι Ισλαμιστές. Ετσι προσέλκυαν τη συμπόνοια των Χριστιανών, τους έδιναν χρήματα και έγγραφα διόδου και διάβασης, και σταδιακά κατέκτησαν ως νομάδες όλη την Ευρώπη και αργότερα και τις ΗΠΑ. [6]

 

ΔΕΝ έπαψαν όμως σε ποσοστό 90% να είναι μετακινούμενες νομάδες και να αρνούνται να ενταχθούν στον κοινωνικό ιστό. Από το ψέμμα ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ προήλθε το ΑΙΓΥΦΤΙΟΣ και από εκεί ΓΎΦΤΟΣ!!! Οι Ελληνες τους απεχθάνονταν γιατί ήταν βρώμικοι και δεν τους άγγιζαν. Από εκεί προήλθε το ΑΘΙΓΓΑΝΟΣ από το Α στερητικό και το ρήμα ΘΙΓΓΑΝΩ = εγγίζω. Από το Αθίγγανος (τό έγραφε η αστυνομική ταυτότητα στην Ελλάδα μέχρι το 1974) προήλθε το Ατσίγγανος και το Τσιγγάνος και από εκεί το GIPSY και το Γαλλικό GITANE (Bλέπε ταινία του Emir Kusturica “Ο Καιρός των Τσιγγάνων” = Le Temp des Gitanes). O όρος ROMA προήλθε από τον ΟΗΕ και την ΕΕ . ROM(A)= Ανδρας, Aνθρωπος. [7]

Τα περισσότερα κράτη της ΕΣΣΔ ενέταξαν τους τσιγγάνους στον κοινωνικό ιστό, ενώ στή δύση λίγοι έχουν ενταχθεί. Πολλοί μετακινούνται οικογενειακώς με ένα φορτηγό που έχει μετατραπεί σε σπίτι. Ειδικότερα σε ορισμένες περιοχές της Ελλάδας όπου ήταν σε άθλια νομαδική κατάσταση, οι Δήμοι, το 1998-2004 με Ευρωπαϊκά Κονδύλια τους “μάζεψαν” σε οικισμούς με Containers όπου έχουν πλέον μιά στοιχειώδη εστίαση με ρεύμα, νερό, εμβόλια και σχολείο κοντά. Παίρνουν και κάποια επιδόματα πολυτέκνων κλπ.[8]

 

Η προσωπική μου άποψη γιά την πλήρη ένταξη των Τσιγγάνων στον κοινωνικό ιστό είναι η εξής: Απαιτεί χρήμα και 20 χρόνια εφαρμογής.

(α) Καταγραφή όλων των τσιγγάνων της χώρας και διαχωρισμός σε ενταγμένους και ενένταχτους

(β) Οι ανένταχτοι κατατάσσονται σε 1. Εκπαιδεύσιμοι 2. Πρός εργασία 3. Πρός σύνταξη

(γ) Οι Εκπαιδεύσιμοι καλούνται υποχρεωτικά γιά εκπαίδευση και αμοίβονται με κίνητρο οικονομικό. Κάθε μήνα προσκομίζουν έγγραφο παρακολούθησης μαθημάτων και λαμβάνουν από 200-500 Euro ανάλογα με την ηλικία. Εάν δεν το προσκομίσουν δεν λαμβάνουν το επίδομα και διώκονται ποινικά οι γονείς τους.

(δ) Οι πρός εργασία περνούν σεμινάριο τεχνικής κπαίδευσης σε ειδικά κέντρα και τους παρέχεται εργασία γεωργική, βιοτεχνική ή βιομηχανική, ή κατασκευαστική. Εάν αρνηθούν διώκονται ποινικά.

(ε) Οι έχοντες ηλικία Τρίτη συνταξιοδοτούνται.

(στ) Μετά την εφαρμογή του προγράμματος, δημιουργούνται Οικισμοί σε ελεύθερες εκτάσεις δημοσίου με σχέδιο πόλεως και κατασκευάζονται εργατικές κατοικίες απλές και λειτουργικές, με ιδιόκτητο οικόπεδο η καθεμιά,  οι οι οποίες παραχωρούνται στούς ΕΝΤΑΓΜΕΝΟΥΣ στο πρόγραμμα Τσιγγάνους, με δάνειο λίαν χαμηλότοκο και μακροχρόνιο.

 

Οσο γιά τη γλώσσα των Τσιγγάνων ποικίλλει από περιοχή σε περιοχή. Σίγουρα έχει Ινδικές ρίζες. Πάντως ένα τμήμα του λεξιλογίου τους στην Ελλάδα είναι σύγχρονες Ελληνικές λέξεις.[9] Προσωπικώς δημιούργησα ένα μικρό λεξικό των Τσιγγάνων της Πρέβεζας το οποίο και παραθέτω

 

Σύντομο Λεξικό Γλώσσας ROM Πρέβεζας (Αθίγγανοι, Τσιγγάνοι, Gipsy)

Ετυμολογία: Αθίγγανος= α στερητικό + Θιγγάνω (=αγγίζω)àΑτσίγγανος

Ετυμολογία: Γύφτος = Αιγύπτιος à Αιγύφτιος à ΓύφτοςàGipsyà Gittane

 

 

Αλογο = Γκράς

Ανδρας = Ρόμ

Αυτοί = Αταλά Σαρέ

Αυτοκίνητο = Τρομοφίλ

Αχλάδι (Aρχαία: Αχράς) = Αμπρόλ

Γαϊδούρι, Όνος (Αραβικά: Gadar) = Χέρ

Γαμβρός (Αρχαία: Νυμφίος, γαμβρός) = Τζαμούντρο

Γάμος = Μπλιάβ

Γίδα, Κατσίκα = Μπουσνί

Γή = Πούβ

Γυναίκα = Ρωμανή

Δένδρον = Δέντρο

Δήμαρχος = Δήμαρχος

Διψάω = Παριάβα

Δρόμος = Ντρόμ

Εγώ = Εμέ

Εκκλησία, Ναός = Καγκίρι

Εσύ = Ετού

Ευχαριστώ = Ευχαριστώ

Θάλασσα = Ντριάβ

Θεός = Ντεβέλ

Καλημέρα = Καλημέρα

Καλησπέρα = Καλησπέρα

Καληνύχτα = Καληνύχτα

Κάλτσα (Ιταλικά: Calza= Τσοράπι (Τουρκικά: Corap)

Καρέκλα, κάθισμα (Βενετ. Charegla) = Καρέκλα

Καρπούζι, Υδροπέπων (Τουρκικά: Karpuz)= Χαρμπούζι

Κουβέρτα, κλινοσκέπασμα (Βενετ. Coverta) = Κουρί

Κρασί (Αρχαία: Κράσις, Κεράννυμι) = Μόλ

Μαξιλάρι (Λατινικά: Maxilla) = Σεράν

Μήλο = Παμπάϊ

ΜΗ Τσιγγάνος = Μπαλαμό

Μουσική = Γκιλιά

Νεκρός (Αρχαία : Νέκυς) = Μολό

Νερό, Υδωρ (Αρχαία: Νηριίς, Νεαρόν ύδωρ) = Πάνι

Νύφη (Αρχαία: Νύμφη) = Μπορί

Οδηγώ = Οδηγησαράβα

Παιδί (Αρχαία: Παίς)= Τσαβό

Πεπόνι = Καβούνι

Πουλί, Πτηνό (Λατινικά: Pullus) = Τσιρικλό

Πρωθυπουργός= Μπαρό

Πρωΐ = Μπονόρα (Ιταλικά: Buon’ Ora)

Σε αγαπώ= Ντού Καβατσούκι

Σέξ (Λατινικα, Αγγλικά: Sex) = Μπουλέ

Σταφύλια (Αρχαία: Σταφυλή) = Ντράκ

Σταυρός (Από το έστημι) = Τουρσούλ

Τζάμι, υαλοπίνακας (Τουρκικά: Cam) = Τζάμι

Τραπέζι = Τραπέζι (δεν είχαν ποτέ, κάθονταν οκλαδόν)

Υποδήματα, Παπούτσια = Μνίες, ή Τεράχα

Φίδι, Ερπετό (Αρχαία: Όφις) = Σάπ

Χελώνα (Αρχαία: Χελώνη) = Ζάμπα

Φαγητό, φαΐ = Χαμπέ

Χώμα (Αρχαία: Χούς, Χωννύω) = Τσίκ

Ψάρι (Αρχαία: Ιχθύς, ΙψονàΙψάριον)= Μάτσο

Ψωμί, Αρτος (Αρχαία: Ψώω=τρίβω) = Μάρο

 

Βιβλιογραφία

(3)         Μπαλαμέ και Ρομά, ISBN: 9600320594, Εκδόσεις: Εκδόσεις Καστανιώτη, Συγγραφείς: Άννα Λυδάκη, από 10,39 €,

(4)         Ρομά, Τσιγγάνοι, ταξιδευτές, ISBN: 9600324883, Εκδόσεις: Εκδόσεις Καστανιώτη (1999), Συγγραφείς: Αθηνά Α. Σιπητάνου, από 19,71 €

 

[1] Μπαλαμέ και Ρομά, ISBN: 9600320594, Εκδόσεις: Εκδόσεις Καστανιώτη, Συγγραφείς: Άννα Λυδάκη, από 10,39 €

[2] Οι τσιγγάνοι, ISBN: 9602103116, Εκδόσεις: Οδυσσέας (1998), Συγγραφείς: Angus Fraser, από 11,83 €

[3] Από τις Ινδίες στη Μεσόγειο, ISBN: 9600318344, Εκδόσεις: Εκδόσεις Καστανιώτη, Συγγραφείς: Donald Kenrick, από 8,65 €

[4] Μελέτη περί των ατσιγγάνων και της γλώσσης αυτών, ISBN: 9607437136, Εκδόσεις: Εκάτη, Συγγραφείς: Αλέξανδρος Γ. Πασπάτης, από 7,45 €

[5] Γκούβας Χαράλαμπος, 2013 Φυλή, Ιθαγένεια, Εθνικότητα και  (Χρονογράφημα Νο 25)

[6] Ρομά, Τσιγγάνοι, ταξιδευτές, ISBN: 9600324883, Εκδόσεις: Εκδόσεις Καστανιώτη (1999), Συγγραφείς: Αθηνά Α. Σιπητάνου, από 19,71 €

[7] Μπαλαμέ και Ρομά, ISBN: 9600320594, Εκδόσεις: Εκδόσεις Καστανιώτη, Συγγραφείς: Άννα Λυδάκη, από 10,39 €,

[8] Η ένταξη των ρομά στην ελληνική κοινωνία, ISBN: 9606121305, Εκδόσεις: Γρηγόρη (2018), Συγγραφείς: Συλλογικό έργο, από 10,22 €

[9] Στερεότυπο, προκατάληψη, κοινωνική ταυτότητα, ISBN: 9600110328, Εκδόσεις: Gutenberg – Γιώργος & Κώστας Δαρδανός (2004), Συγγραφείς: Ευθύμιος Α. Λαμπρίδης, από 8,97 €,