Ιωάννινα:Παρουσίαση της ποιητικής συλλογής του Γ. Γεωργούλα

Αφηγηματικές τεχνικές – Αφηγηματικοί τρόποι

 

Αφηγηματικές τεχνικές είναι οι ακόλουθες:

 

– Ο αφηγητής

– Το είδος της αφήγησης (δηλαδή, οι αφηγηματικοί τρόποι)

– Η οπτική γωνία

– Η εστίαση

– Ο χρόνος της αφήγησης

– Ο ρυθμός της αφήγησης

 

Αφηγηματικοί τρόποι είναι οι ακόλουθοι:

– Αφήγηση

– Διάλογος

– Περιγραφή

– Σχόλια

– Ελεύθερος Πλάγιος Λόγος

– Εσωτερικός μονόλογος

 

Οι αφηγηματικοί τρόποι θα πρέπει να διακρίνονται από τους εκφραστικούς τρόπους. Όταν αναζητούμε τους εκφραστικούς τρόπους, αναζητούμε ουσιαστικά το πώς λέγεται κάτι, τα σχήματα λόγου δηλαδή που χρησιμοποιεί ο αφηγητής, και ό,τι άλλο σχετίζεται με την ιδιαιτερότητα της έκφρασής του.

 

Ο αφηγητής με βάση τη συμμετοχή του στην ιστορία ονομάζεται:

– Ομοδιηγητικός:

Συμμετέχει στην ιστορία την οποία αφηγείται είτε ως πρωταγωνιστής (αυτοδιηγητικός αφηγητής) είτε ως παρατηρητής ή αυτόπτης μάρτυρας.

– Ετεροδιηγητικός:

Δεν έχει καμιά συμμετοχή στην ιστορία που αφηγείται.

– Παντογνώστης αφηγητής: Είναι ο αφηγητής που γνωρίζει τα πάντα, εποπτεύει τα πάντα, αλλά δεν μετέχει στη δράση, δεν είναι δηλαδή ένα από τα πρόσωπα της ιστορίας. Στον παντογνώστη αφηγητή αντιστοιχεί η αφήγηση χωρίς εστίαση (μηδενική), δεδομένου ότι αυτός δεν παρακολουθεί την αφήγηση από μια οπτική γωνία, αλλά είναι πανταχού παρών σαν ένας μικρός θεός.

 

Ο αφηγητής με βάση το αφηγηματικό επίπεδο ονομάζεται:

– Εξωδιηγητικός: αφηγείται την κύρια ιστορία είτε συμμετέχοντας είτε όχι.

– Ενδοδιηγητικός: βρίσκεται μέσα στην ιστορία και αφηγείται μια δεύτερη ιστορία.

 

 

Εστίαση (ποιος βλέπει τα γεγονότα)

– Μηδενική: Ο αφηγητής ξέρει περισσότερα από ό,τι τα πρόσωπα, είναι έξω από τη δράση (παντογνώστης)

Αφηγητής > Πρόσωπα

– Εσωτερική: Ο αφηγητής ξέρει όσα και τα πρόσωπα

Αφηγητής = Πρόσωπα

– Εξωτερική: Ο αφηγητής ξέρει λιγότερα από τα πρόσωπα

Αφηγητής < Πρόσωπα

 

Ο χρόνος της αφήγησης

-Αναχρονίες:

Αναδρομικές αφηγήσεις / αναδρομές ή αναλήψεις και

Πρόδρομες αφηγήσεις ή προλήψεις.

 

Ο ρυθμός της αφήγησης:

η επιτάχυνση, η παράλειψη, η περίληψη, η έλλειψη ή το αφηγηματικό κενό, η επιβράδυνση.